Even iets anders…Yoga…op een sup board

Ben je helemaal verslingerd aan Yoga en vind je het leuk om eens op een andere manier een Yoga sessie te doen? Dan is Yoga suppen misschien wel wat voor jou.

Wat is Yoga suppen?

Allereerst klinkt het misschien erg moeilijk om alle Yoga poses op een surfplank uit te voeren. Maar de speciale Yoga SUP boards zijn wel even wat anders. Deze extra brede boards zijn zo stabiel dat je echt je best moet doen om om te vallen.

Er zijn in Nederland veel SUP scholen die speciale Yoga supklasjes aanbieden. Hierbij zit dan ook de huur van het SUP board inbegrepen. Dit is een leuke en makkelijke manier om met SUP yoga in aanraking te komen. Het is bijvoorbeeld ook een hele leuke activiteiten om te ondernemen met een groep vrienden.

Yoga suppen is echt in opkomst, de schatting is dat er inmiddels 20% van alle SUP boards worden gekocht met als hoofddoel om lekker te Yoga suppen. Op Bali waar wij onlangs waren voor een fotoshoot van nieuwe SUP board modellen, zijn er speciale Yoga scholen die alleen nog maar op een SUP board hun lessen geven.

3 Tips als je gaat Yoga suppen

  1. Sup naar een rustige plek, dit is een mooie warm-up en op een rustige plek kan je optimaal genieten van de kalmte die het water je biedt
  2. Het is altijd aan te raden om de poses die je wilt gaan doen eerst even te oefenen voordat je het water op gaat. Zeker als je echt nog nooit hebt gesupt is even oefenen op vaste wal wel een aanrader.
  3. Zorg voor maximale balans op je SUP board. Dit doe je door in het midden van je board plaats te nemen. Houd je aandacht op de horizon, dat automatisch voor meer balans. Als je nog niet vaak hebt gesupt, doe dan vooral de oefeningen waarbij je dicht bij het board blijft.

Welke 4 poses zijn het meest geschikt om te beginnen met Yoga suppen?

Child’s pose

De child’s pose is hét Yoga wapen tegen stress en spanning: het verlaagt je stressniveau, niet alleen fysiek maar ook mentaal. Deze child’s pose voel je dat wat er is, er ook echt kan zijn. Als je ademt, loopt, werkt, leeft, gaat veel energie naar je hoofd. Wanneer jij je hoofd naar voren buigt, je bovenlichaam richting het SUP board beweegt, kies je ervoor je energie te verplaatsen, richting je hart.

Downward Facing Dog

Vanuit de table top (tafelhouding) duw je je heupen en rug omhoog. Je kijkt onder je door naar de horizon. Zorg dat je je balans op je board behoudt. Adem een aantal keer diep in en langzaam uit. Zorg ervoor dat je je polsen niet teveel belast, door druk te voelen in duim en wijsvinger.

Plank

Vanuit de Downward Facing Dog ga je over in de Plank houding. Je strekt je rug weer uit en maakt een plank van je gehele lichaam. Hierbij staan je schouder precies ter hoogte van je handen op je board.

Upward Facing Dog

Vanuit de inspannende Plank positie ga je over in de ontspannende pose Upward Facing Dog. Je ontspant je rug en laat deze langzaam op het punt van je navel naar je SUP zakken. Je hoofd zakt wat tussen je schouderbladen. Voorzichtig kijk je omhoog, zorg er wel voor dat je stabiel blijft tijdens deze laatste Yoga pose.


toegevoegd aan winkelmand:
Afrekenen
Chat openen